Geluidszonering Rotterdam the Hague Airport - 20-45 kosteneenheid (Ke)
Op grond van de luchtvaartwet is bepaald waar de geluidszones rond binnenlandse vliegvelden liggen. De overheid heeft de geluidszones in hoofdzaak vastgesteld om de geluidsoverlast voor omwonenden van luchthavens binnen de perken te houden. Daarnaast hebben de zones een functie uit het oogpunt van ruimtelijke ordening. Binnen de zones gelden bijvoorbeeld beperkingen voor nieuwbouw en voor de vestiging van bepaalde bedrijven en reeds aanwezige geluidgevoelige gebouwen (woningen, scholen, et cetera) worden zonodig geïsoleerd.
Rotterdam Airport ligt aan de noordelijke stadsrand van Rotterdam. Het luchtverkeer kan gebruik maken van een verharde baan van 2200 x 45 meter. De baan is geschikt voor gebruik tijdens minder gunstige weersomstandigheden. Er geldt 's nachts een nachtregime. Op Rotterdam Airport worden, afgezien van de vluchten met de kleine luchtvaart vooral lijnvluchten uitgevoerd en in mindere mate charter- en vrachtvluchten.
(Kosteneenheid (Ke) en kosteneenheid is een maat voor de jaarlijkse geluidbelasting, De naam is ontleend aan Prof. Kosten, die in de jaren zestig en zeventig onderzoek deed naar de hinder door vlieggeluid rondom Schiphol.)
Standard
dataIdentificatie
- Title
-
Geluidszonering Rotterdam the Hague Airport - 20-45 kosteneenheid (Ke)
- Date (Creation)
- 2011-09-01
- Date (Revision)
- 2018-12-20
- Unique resource identifier
- 071F84F9-19BC-4C07-B11D-E39953AC9867
- Status
- Required
- Metadata language
- Nederlands; Vlaams
- Keywords
-
-
geluid
-
geluidhinder
-
geluidszones
-
luchtvaart
-
vliegvelden
-
- Use limitation
-
Geen gebruiksbeperkingen
Legal constraints
- Access constraints
- Other restrictions
- Other constraints
- Geen beperkingen
- Point of contact
-
individualName organisationName electronicMailAddress role Provincie Zuid-Holland
Owner
DataQuality
- Hierarchy level
- Dataset
- Lineage
-
In Nederland kennen we voor de regionale luchthavens drie soorten zones:
- de Ke-etmaalzone: Ke staat voor Kosteneenheid, genoemd naar professor Kosten. De Ke heeft betrekking op de grote luchtvaart.
- de LAeq-nachtzone: LAeq staat voor gemiddeld (equivalente) aangewogen geluidsniveau. De LAeq heeft eveneens betrekking op de grote luchtvaart.
- de BKL-zone: BKL is de afkorting van geluidsbelastingseenheden kleine luchtvaart. De BKL heeftbetrekking op de kleine luchtvaart.
De Ke is als eerste van de drie genoemde maten ontworpen. Omdat de Ke de hinder rond vliegvelden voor de kleine luchtvaart niet goed genoeg kon beschrijven, is de BKL ontworpen. De LAeq-nacht is in het leven geroepen, omdat de Ke als hindermaat de specifieke hinder van nachtvluchten niet goed kon beschrijven.
Rotterdam Airport heeft alleen een Ke en een Bkl-zone, de LAeq-nachtzone is niet vastgesteld omdat deze volledig binnen de Ke-etmaalzone ligt.
Op grond van de nieuwe EU-richtlijn Omgevingslawaai worden de huidige geluidsmaten Ke, LAeq en BKL binnenkort vervangen door de Lden en Lnight. Dit zijn de nieuwe Europese geluidsmaten die voor alle geluidsbronnen gaan gelden. Deze geluidsmaten zullen op den duur ook in de Nederlandse wetgeving opgenomen worden. Voor Schiphol worden de berekeningen reeds in Lden en Lnight uitgevoerd. Afgesproken is dat de overgang van de oude naar de nieuwe geluidsmaten gelijkwaardig zal plaatsvinden.
Metadata
- Metadata language
- Nederlands; Vlaams
- Hierarchy level
- Dataset
- Metadata author
-
individualName organisationName electronicMailAddress role Provincie Zuid-Holland
Point of contact
Overviews
))
Provided by
